Antal Livia, Olivia
Film elemzés
2007
Hosszas gondolkodás és néhány kritika elolvasása után mertem végül választani George Nolfi Adjustment Buro, azaz Sorsügynökség cimű filmjét. Thriller, mely műfaj neve az angol „thrill” szóból jön, ami borzongást jelent. Nagyjából emiatt mondhatjuk, hogy a Sorsügynökség thriller Az ismeretlentől való félelem, ami egyik fő motivuma a főszereplő Matt Damon viselkedésének és amely viselkedésből adódó konfliktusai miatt alakulhat ki a cselekmény.
A Sorsügynökséget alapvetően szerelmi szál dominálja a többi műfaji elem rovására. Női szerepére Emily Bluntot helyezték. A szerelmi szál thriller miliőben meg van spékelve akció és sci-fi elemekkel, összeesküvés-elméletekkel, politikával, és mindent irányítani képes ügynökökkel. Amint, szinte a film elején rájöttem, hogy az ügynökök gyakorlatilag az oly sok
fórumon szereplő angyalok, vagy segitő szellemek, a ma emberének csomagolt karakterben és szereplőkként, rögtön Jerry Zucker 1990-es Ghost cimű filmje ugrott be, Demi Moore és Patrick Swayze főszereplésével.
Annak idején nagy szemekkel néztük a mozit, hogy jééééééééééééé, ezek szerint tényleg vannak szellemek, ha már mozira vitték, majd néhány
éven belül a legtöbbünk természetesnek vette a lélekvándorlás teóriájának logikus velejáróját, hogy ha van lélek, ami vándorol, akkor megvan az a pillanat, amikor a testbe ki-bejár és esetleg észlelhető, amig még a közelünkben van. Korábban ez a thriller kategóriájába tartozó elem lett volna. De a szintén szerelmi szálon futó, napjainkban játszódó történet elemeként hihető és ésszerű volt a lehetőség, hogy a filmben megjelenő módon „léteznek” a szellemek.
Visszatérve a Sorsügynökségre el kell mondanom, hogy ugyanazt a rácsodálkozó, felismerő, lelket érintő felemelő érzést adta, mint annak idején a Ghost. Az érzést, hogy egy magasabb rendű intelligencia részei vagyunk.
Damon egy David Norris nevű fiatal, feltörekvő politikust játszik, aki szeretné megnyerni a New York-i szenátusi választásokat. Ahogy lenni szokott, éppen a választások előtti estén napvilágra kerül egy egyetemi buli fotója, ami a címlapokra kerülve azonnal elbuktatja őt..
Búcsúbeszédére készül épp egy férfi WC-ben, amikor Elise Blunt kilép az egyik ajtó mögül, amivel eléggé meglepi a politikust. A nő elmagyarázza, hogyan került éppen egy férfi WC-be és hogy nem akarta Norris monológját megzavarni, sem kihallgatni, bár igy sikerült végül.
Szerelem első látásra. Norris beszéde miatt el kell búcsúzniuk egymástól. Norris a legőszintébb beszédét adja elő szavazóinak és bevallja, hogy sok mindenben hazudott. Ez a fokú őszinte beszéd rögtön visszahozza őt a politika porondjára és politikusként tekinthetünk rá újra. Maradva a korábbi ésszerű önmagánál ez a beszéd nem jöhetett volna létre, és
nehezen vagy nem is kerülhetett volna vissza a politikai ringbe. Tehát a nő megjelenése szükségszerű volt.
Másnap kalapos ügynökök lesznek élete szereplői, akik meg akarják akadályozni azt, hogy bármi kapcsolatot alakítson ki ezzel a nővel.
Film elemzés további részlete: http://in-spiral.hu/app/uploads/2019/07/Sorsügynökség-filmelemzés.pdf